ഔദ്യോഗിക ജീവിതത്തിന്റെ ഭാഗമായി ഒരു ചരിത്രകാരൻ ഏതെങ്കിലും ഔദ്യോഗികമോ അനൗദ്യോഗികമോ ആയ സംവിധാനകളുടെ ഭാഗമായി നിന്ന് കൊണ്ട് ചരിത്ര രേഖകള് ശേഖരിക്കാൻ നടത്തുന്ന വലിയ ഒരു ഉധ്യമല്ല ഇതെന്ന് ആദ്യമേ പറയട്ടേ, മറിച്ചു ഒരു ചരിത്ര പ്രേമി തന്റെ മുന്തലമുറയെ കുറിച്ചുള്ള എളിയ അന്വഷനതിന്റെ ഭാഗമായി പലയിടത്തതായി ചിതറി കിടന്നു കിട്ടിയ അപ്പൂര്വ്വം ചില രേഖകലും ചിത്രങ്ങളും ഇവിടെ പങ്കു വെക്കുക മാത്രമാണ്.
സര്ക്കാർ സംവിധാനങ്ങളുടെ അപര്യാപ്തദയോ അവഗണനയോ എന്നു പറഞ്ഞു കൂടാ പലപ്പോഴും ഇത്തരം രേഘകള് കാലത്തോടൊപ്പം മറഞ്ഞു പോകുന്നതുമൂലം പുതു തലമുറയ്ക്ക് അപ്രപ്യമാണ്,
സാമൂഹ്യ-നാഗരിക ചരിത്ര ശേഷിപ്പുകൾ നില നിറുത്തുന്നതിലും കൈമാറുന്നതിലും നമ്മുടെ ശ്രദ്ധക്കുറവും വലിയൊരു കാരണം തന്നെയാണ്.
തീർത്തും യാദൃക്ഷികമായി ഒരു യാത്രക്കിടെ ലഭിച്ച വിദേശ വാരികയില് കണ്ട പൊന്നാനി പള്ളിയുടെയും, കോഴിക്കോട് മിശ്ക്കാള് പള്ളിയുടെയും 1935 ലേ ചിത്ര സഹിതമുള്ള ചരിത്ര വിവരണമാണ് എന്നെ ഇത്തരം ഒരു എളിയ ശ്രമത്തിനു പ്രേരിപ്പിച്ചതും താത്പര്യം വര്ധിപ്പിച്ചതും, അത് രണ്ടും ഇവിടെ പ്രസിദ്ധീകരിച്ചിട്ടുമുണ്ട്.
ഈ ശ്രമത്തിനു എല്ലാ തരത്തിലുള്ള സഹായവും നിങ്ങള്ക്ക് ലഭ്യമായ ചരിത്ര രേഘകള് കൈമാറിക്കൊണ്ടു സഹായിക്കുമെന്ന് പ്രതീക്ഷിക്കുന്നു.
Avarana muttu ("Rebana") is a group performance popular among the the Malabaris. They sing songs which are often a tribute to martyrs and heroes accompanied by the Avarana. It is often sung in welcoming the newly-weds and distinguished guests.
The Calicut (Kozhikode) coast in 1572, it was bustling with trade activities.
The Malabar Muslims are one of the earliest group to profess Islam in the Indian subcontinent. Unlike the rest of India where Islam gained foothold through conquest via land form the neighboring countries, the Malabar coast received Islam directly form Arabia via the sea trade. History tells us that Islam may have reached the shores of Malabar during the life time of Nabi Muhammad s.a.w. himself. Malabar was also then in contact with the traders and missionaries especially from Yemen who helped spread to shape and spread Islam in Malabar. Since Kerala is separated by the Ghats form the rest of India, Islam grew in partial isolation from the rest of India yet in contact with the rest of the Islamic world such as Arabia and South East Asia through trade. As such certain differences can be observed in the way Islam is practiced. While in most of the Indian subcontinent the Hanafi Mazhab is observed, in Kerala, like in Malaysia the Shafie Mazhab is observed. This is not surprising as the Malabaris were part of the 'team' spreading Islam to South East Asia
Tipu Sultan (1750 - 1799) was the ruler of the Indian Kingdom of Mysore from 1782 until his own de
The Calicut (Kozhikode) railway station in 1901, how it has changed now has to be seen to be believ
Vasco da Gama (1469 - 1524). was a Portuguese explorer, one of the most successful in the European
The Mananchira pond as seen in this vintage photo from 1901, it still stands being one of the main
The same Calcut (Kozhikode) coast in 1813, the Arabs,the Chinese,the Portugese,the British,all of t
Arakkal Museum
Tellichery Mosque
"Mopla mosque. This is situated at the opposite end of the open space in photograph no. 42 Tellicherry [sic]." 1855-07-05/1860-05-31 The Mopla mosque directly opposite the european dwellings at the other end of the open space by the sea." (C.G. Richter's 3. Quarterly report d. 06.10.1860). [photographer] Richter, Christian Georg (Mr)
Oppana
The Malabaris discovered melodious tunes in which to display their poetic talents. To conform to the rhyme and rhythm of the poetic creations, they freely borrowed words from the other languages. The songs are known are 'Mapilla pattu'( the Mappila songs). Modern Malayalam poets of standing have since been attracted by these melodious tunes and have started employing them in their poetic creations.
ANCIENT TRADE CENTRE OF MALABAR
Kunjali Marakkar (1507 - 1600). Mohammed Kunjali Marakkar was the Muslim naval head of the Samoothi
No comments:
Post a Comment